Direktlänk till inlägg 19 december 2010

Envisare än envisast!

Av sessornasmamma - 19 december 2010 13:06

Matilda är den envisaste ungen på denna jord!

Jag är helt övertygad.


1,5 timmar satt vi vid maten idag.

Det är nämligen så att jag vissa saker jag inte ruckar på.

Man leker inte med maten

och man SMAKAR innan man säger att man inte tycker om.

Det är inte så att jag tvingar mina barn att äta,

vill dom inte ha slipper dom. Men smaka ska man alltid göra.

Detta hade vi en låååång "fight" om idag.

Känner sig ju som världens elakaste men jag tror någonstans att

det faktiskt lär dom att bete sig som folk i slutändan.


Som sagt, dom måste inte äta upp om dom inte tycker om eller inte

är sugna/hungriga men dom måste smaka.



Vad tycker ni?

Är jag för hård?

 
 
Ingen bild

Linn

19 december 2010 16:36

jag tror att man ska ha så få principer som möjligt,, och jag tror att man kan truga och erbjuda många gånger men jag tror att man skapar större motstånd än nödvändigt om man tvingar någon att smaka. Det kan ju skapa en psykisk blockering och det är kanske inte det ultimata om man vill skapa glädjefyllda stunder kring matbordet.

Jag tänker också att om barn har smakat potatis och inte tycker om så vet de ju det och behöver inte smaka varje måltid. Å andra sidan kanske du diskuterar helt nya saker som de aldrig har smakat förut och då är det väl lite skillnad, men nej jag hade inte haft som princip att de ska smaka. För vad händer om de inte gör det på 4 timmar, sitter ni kvar då?

( jag håller med dig dock om att man inte bör säga att man inte tycker om något fören man smakat)

apropå jag läste i kapp ganska många inlägg idag och jag ser att du funderar över att Din äldsta inte somnar på kvällarna, prova att korta ner hennes middagslur eller ta bort den helt, hon är väl 4 år? Det kan nog funka för henne ändå även om det blir körigt i början.

Stort grattis till att du kom in på utbildningen också! Verkligen roligt!

sessornasmamma

20 december 2010 12:48

Hej Linn!

Tack för svaret! Kan hålla med dig i mycket av det du skriver. Jag BRUKAR inte ta fighten så extremt långt som det bliv i helgen men jag kände att när jag väl tagit den kan jag inte bara backa heller. Delemma.
Det händer ju oxå att dom inte smakar men att jag/vi inte gör någon stor grej av det utan bara inte påpekar det som jag (dumt nog) gjortde denna gång. Och nej, jag tvingar dom inte att äta mat jag VET att dom inte tycker om.

Min stora tjej sover alldeles förträffligt =) Däremot är det lilltösen som har svårt att sova hela nätter. Hon somnar bra men sen vaknar hon x antal ggr per natt. Nu har det (peppar peppar) varit jättebra på den fronten i flera dagar.
Tror det beror på att vi varit supernoga med deras astmamediciner nu när det blivit kallt ute, men det är bara en teori.

Utbildningen ska bli såå kul! Längtar verkligen.

God Jul & Gott Nytt År

/Anna

 
Ingen bild

Linn

20 december 2010 22:57

ah jag blandade ihop barnen, förlåt, det blir visst så när jag läser slarvigt som jag gjorde nu när jag hade så många inlägg att ta igen.

Skönt för henne och er att ni får sova bättre hur som helst.

Och God jul och Gott NYtt år till dig och din familj!

Linn

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av sessornasmamma - 30 januari 2011 17:37


     Matilda fick äntligen sin efterlängtade sparkcykel idag! Men hon ångrade sig och tog en rosa isf en blå så fort hon såg den        FÖr att det inte skulle bli så väldigt orättvist så fick Felicia välja en film. Då valde hon en ...

Av sessornasmamma - 29 januari 2011 11:46

Igår kände vi för husman så det blev köttfärslimpa med parmesanpimpat potastismos, ungsrostade grönsaker och brunsås.        Sen var det ju semi i handbollen så för en gångs skull (har nog aldrig hänt tidigare när jag tänker efter) så ock...

Av sessornasmamma - 27 januari 2011 18:00

Min mamma fick ett roligt mail igår av en kollega med en mycket fyndig liten text angående den manliga hjärnan.....   Tänkte bara dela med mig, hehe   Scientists have finally found out what's wrong with the male brain.. On the Left side the...

Av sessornasmamma - 27 januari 2011 15:37

Här kommer bilder på nya frisyren...   FÖRE:      Sjukt trist, slitet och med en jätteutväxt... bläääää   EFTER:      Blond (wihoo) och kort! Skönt med förändring tycker jag.   Vad säger ni? Blev det bra eller??      Vil...

Av sessornasmamma - 27 januari 2011 13:18

Här händer det inte så mycket. Plugg hela fm, nu på "lunchen" har jag suttit och ringt massa samtal till CSN, SBAB, ComHem osv... Skönt att ha fått det gjort!   Nu sticker jag iväg till Tumba för mathandling och apoteksbesök sen lite me...

Ovido - Quiz & Flashcards